Hvordan Takle Stress i Hverdagen

05.03.2012 kl.13:22 i Blogg Ingen kommentarer

Her om dagen leste jeg et ganske interessant innlegg på en annen blogg.
Det handlet om hvordan å takle stress i hverdagen, og ettersom det var en del bra tips så tenkte jeg å poste innlegget her også.

- Organiser dagen din
Skriv en ?må gjøre?- liste over ting du skal ha gjort i løpet av dagen. Start med de viktigste og vanskeligste oppgavene, og ta de enkleste tilslutt. På denne måten utnytter du energien din godt. Det er viktig å være realistisk slik at du kommer over alt du skal gjøre.

- Spis sunt og tren
Selvom dagen går unna i en fei og det er smått med pauser, så er det viktig at du tar deg tid til gode måltider. Forskning har i tillegg vist at mennesker som trener 30-45 minutter 3 ganger i uka over en periode på 4 måneder, viser lavere stressnivåer og et gladere humør.



- Få nok søvn
Du skal helst sove minst 7-9 timer hver natt, gjør du ikke dette kan du bli sliten og irritabel. Et godt tips er å legge deg omtrent 30-60 minutter før din vanlige leggetid og gjøre noe avslappende i senga, f.eks. lese en bok eller høre på musikk. På denne måten får du tid for deg selv som både er avslappende og søvndyssende.

- Reduser koffeininntaket
Koffein, som finnes i blant annet kaffe, brus og sjokolade, gjør deg rastløs hele dagen og er derfor med på å øke stressnivået. Det er viktig at du reduserer koffeininntaket ditt gradvis, eller så kan du få hodpine og andre avvenningssymptomer.

- Ta en time-out
Enten du tar 5 minutter på senga der du lukker øynene og lar tankene sveve, eller du låser deg inn på personaldoen i 5 minutter. Det spiller ingen rolle, men litt ro for å organisere tankene trenger vi i løpet av dagen. Et veldig godt tips er å lære seg meditasjon. Forskning har vist at 2,5 timer med meditasjon i uka kan halvere stressnivået ditt. Informasjon om meditasjon kan du finne på youtube, google eller bokhandelen.

- Unn deg massasje
Forskning har vist at folk som tar massasje opptil 2 ganger i måneden har mindre angst og mindre hodepine. Har du ikke råd til å koste på deg en massasje hos spesialist, så kan vel du og din kjære inngå en avtale?



- Ha noe å se frem til
Mitt beste motivasjonstips for hva enn det måtte være, tror jeg er å ha noe å se frem til. En ferie, en weekendtur eller en konsert. Et eller annet du virkelig kan glede deg til, det tror jeg er alfa omega.

- Husk, du har et valg
Uansett hva du driver med, så har du et valg. Du MÅ ikke jobbe 12 timer om dagen, du MÅ ikke studere medisin hvis du ikke har lyst, du MÅ ikke tilfredsstille andres behov 24/7, du MÅ ikke fullføre ?må-gjøre?-listen din til punkt og prikke hver dag osv. Du tar poenget?


Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits