Hvordan Takle Stress i Hverdagen

05.03.2012 kl.13:22 i Blogg Ingen kommentarer

Her om dagen leste jeg et ganske interessant innlegg p en annen blogg.
Det handlet om hvordan takle stress i hverdagen, og ettersom det var en del bra tips s tenkte jeg poste innlegget her ogs.

- Organiser dagen din
Skriv en ?m gjre?- liste over ting du skal ha gjort i lpet av dagen. Start med de viktigste og vanskeligste oppgavene, og ta de enkleste tilslutt. P denne mten utnytter du energien din godt. Det er viktig vre realistisk slik at du kommer over alt du skal gjre.

- Spis sunt og tren
Selvom dagen gr unna i en fei og det er smtt med pauser, s er det viktig at du tar deg tid til gode mltider. Forskning har i tillegg vist at mennesker som trener 30-45 minutter 3 ganger i uka over en periode p 4 mneder, viser lavere stressniver og et gladere humr.



- F nok svn
Du skal helst sove minst 7-9 timer hver natt, gjr du ikke dette kan du bli sliten og irritabel. Et godt tips er legge deg omtrent 30-60 minutter fr din vanlige leggetid og gjre noe avslappende i senga, f.eks. lese en bok eller hre p musikk. P denne mten fr du tid for deg selv som bde er avslappende og svndyssende.

- Reduser koffeininntaket
Koffein, som finnes i blant annet kaffe, brus og sjokolade, gjr deg rastls hele dagen og er derfor med p ke stressnivet. Det er viktig at du reduserer koffeininntaket ditt gradvis, eller s kan du f hodpine og andre avvenningssymptomer.

- Ta en time-out
Enten du tar 5 minutter p senga der du lukker ynene og lar tankene sveve, eller du lser deg inn p personaldoen i 5 minutter. Det spiller ingen rolle, men litt ro for organisere tankene trenger vi i lpet av dagen. Et veldig godt tips er lre seg meditasjon. Forskning har vist at 2,5 timer med meditasjon i uka kan halvere stressnivet ditt. Informasjon om meditasjon kan du finne p youtube, google eller bokhandelen.

- Unn deg massasje
Forskning har vist at folk som tar massasje opptil 2 ganger i mneden har mindre angst og mindre hodepine. Har du ikke rd til koste p deg en massasje hos spesialist, s kan vel du og din kjre inng en avtale?



- Ha noe se frem til
Mitt beste motivasjonstips for hva enn det mtte vre, tror jeg er ha noe se frem til. En ferie, en weekendtur eller en konsert. Et eller annet du virkelig kan glede deg til, det tror jeg er alfa omega.

- Husk, du har et valg
Uansett hva du driver med, s har du et valg. Du M ikke jobbe 12 timer om dagen, du M ikke studere medisin hvis du ikke har lyst, du M ikke tilfredsstille andres behov 24/7, du M ikke fullfre ?m-gjre?-listen din til punkt og prikke hver dag osv. Du tar poenget?


Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits